Ingmar Jõela

Ingmar Jõela

(lavastaja, koreograaf, näitleja) 

Aastatel 2010–2014 õppis Ingmar Jõela Tallinna Ülikoolis koreograafiat ning lõpetas Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia lavakunstikooli lavastaja erialal (2018, XXVIII lend). 2019–2023 töötas ta Von Krahli teatri trupis Ekspeditsioon. Seejärel tegutses ta vabakutselise lavastaja ja koreograafina paljude Eesti loominguliste koosseisudega. Ingmar Jõela loomingut iseloomustab interdistsiplinaarne integratsioon: teatri, tantsu, sõna, liikumise ja poeetilise narratiivi sulandumine. Tema käekiri on energeetiline, füüsiline, visuaalselt tugeva esteetikaga ja mõtteliselt sügav, tuginedes mütoloogiale, pärimusele, kehalisele performatiivsele väljendusele ning mitmetasandilisele tajuäratusele. Jõela töös on kehalisus kesksel kohal – mitte illustratsioonina, vaid autonoomse dramaturgilise jõuna. Ta ei kasuta keha üksnes liikumise või kompositsiooni eesmärgil, vaid kehastab kehas mõtet: kehaline kohalolu asendab sageli teksti ning kehakeel edastab sõnumit, mida sõnad ei suuda. Ka ruum on tähenduslik. Ta ei loo lihtsalt dekoratsioone, vaid ruume, mis toimivad alateadvuse maastikena – tühjad, lagunenud, üle ujutatud, ajutised. Inimene tunneb end siin tuttavalt ent võõrana – justkui oleks sattunud unenäolisse katakombi, tehasesse või rongi perroonile.  

Koreograafia
„Surmatants“ (2019, Nargen)
„Pigem ei“ (2020, Von Krahl)
„Aed“ (2019, Von Krahl)
„Lalli ehk Mere keskel on mees“ (2022, Birgitta Festival)
„Esimene armastus“ (2020, Eesti Draamateater)
„Novecento“ (2024, Tallinna Linnateater)
„Plekktrumm“ (2023, Eesti Noorsooteater) 
„1984“ (2025, Eesti Noorsooteater) 

Lavastused
„Unusta/Unista“ (2018, Tartu Uus Teater)
„Giselle“ (2023, Von Krahl)
„Circum Absurdum“ (2023, Von Krahl)